Små frisørsalonger er også utsatt for konkurranse. For små virksomheter betyr det mye å beholde kundene litt lengre. Ofte står ikke nye kunder i kø for å klippe seg, og da må det gjøres tiltak for å redusere «lekkasjen» av kunder.
Hvilke tiltak kan gjøres for sikre at kundene kommer tilbake igjen og igjen? Frisører som mange andre små virksomheter må overleve i markedet uten kostbare CRM-systemer. Da er det enkle og billige løsninger som er alternativet. Stategi: Gi et gratis klipp som premiering for utvist lojalitet.
Et herreklipp hos City Frisør koster kr 300,- og frisøren selv sitter igjen med kr 240,- når mva er trukket ut. For å oppnå et gratis klipp (hvert 10. klipp er gratis) får frisøren kr 2.160,- innbetalt (inntekt) først. Systemet for å oppnå økt lojaliteten koster City Frisør kun trykking av noen små «kundekort» og et lite gummistempel – og en gratis time (som frisøren har ledig uansett). Dersom trykkkostnaden for kundekortet er kr 2,- per kort vil «CRM-kostanden» utgjøre mindre enn 0,09% per kunde per år. Forutsatt at kunden klipper seg 10 ganger årlig……..