Det ville vært litt av en overraskelse. Overraskende er det at NAF etablerer sin egen verkstedkjede. Sammenligningen med Mattilsynet kan være passende her. NAF er en forbrukerorganisasjon som har (hadde?) en tydelig rolle med hensyn til nøytralitet i spørsmål knyttet til bil og bilhold. Hvordan blir rollen til NAF når den utvides til også å være en merkantil bransjeaktør?
Med over 500.00 medlemmer er kundegrunnlaget det aller beste for å få fylt opp verkstedkapasiteten. Med testestasjoner i hele landet er mulighetene for å lykkes absolutt tilstede. Inntektene fra kun EU-kontroll er nok ikke all verden for NAF, og mange av de små testestasjonene vil nok ha meget stor glede av nye inntekstmuligheter. Spennende blir det å se hvilke av dagens aktører som må gi fra seg verkstedkunder til NAF. Blir det merkeverkstedene, Mekonomen, Bilekstra verksted, Sjekkpunkt, Snap-drive eller lokale småverksteder?
Hvem kan kunden stole på?
Når alle verksteder har kommersielle mål, hva da? Når Nordens største medlems- og forbrukerorganisasjon både skal levere verkstedtjenester i konkurranse med øvrige aktører – og også være forbrukerens ”vaktbikkje” – blir det en ryddig rolle? Vil de ha samme kritiske blikk på egne verksteder som konkurrentenes verksteder?
Biltester kan gi god butikk for NAF-verkstedene
Veien fra en biltest til time på et NAF-verksted kan være kort. Mangler og utbedringer kan bli gjort ved å kjøre bilen i neste port, nemlig verkstedporten. Timebestilling kan skje samtidig som kunden får sin rapport over hva som bør eller må utbedres. Kunderelasjon er allerede på plass. Tilliten også. Hva mer kan en ny konkurrent ønske seg?