Målrettet markedsføring innebærer ofte å kommunisere «riktig produkt til riktig målgruppe». Det med målgrupper er ikke alltid så enkelt. Visse relevante kriterier bør legges til grunn i utvelgelsen av «segmentet» du skal henvende deg til. Det være seg alder, kjønn, bosted, hvilken bil du i dag eier – og andre opplysninger som er mulig å segmentere ut fra i kundedatabasen. Kanskje tenker markedavdelingen i Bilia at alle som eier en Ford kun har interesse av Ford?
En kampanje for den komplette familiebilen til godt voksne med barn som har «forlatt redet»? Ikke innertier akkurat, med mindre du har startet runde 2 eller 3 med ny partner og småbarn. Kan det tenkes at det er andre kriterier enn familiebil som er viktig for et voksen kjøpegruppe?
Bilia selger BMW, Ford, Volvo, Toyota og Lexus. Hvorfor ikke informere litt om alternativene som er litt mer spennende en enn 5-7 seter? Hva med en Volvo V40, en BMW 2 eller 3-serien eller sporty personbil for 2 personer fra Ford? Det er nok et bedre utgangspunkt for å vekke interesse og en enklere vei til salg.