God kundepleie er viktig. Det er nå engang slik at det er lettere å selge til eksisterende kunder enn til nye kunder. Hva om kunden ikke lenger eksisterer? I dette tilfellet har en bilforhandler sendt ut et postkort til en tidligere kunde med tilbud om 12-punkts vårsjekk av bilen. Kundens bil ble hugget opp for en god del år tilbake og kunden var siste gang innom bilforhandleren i 2010. Forøvrig kjører kunden rundt i ny bil, et annet bilmerke, kjøpt hos en konkurrent. Han er strålende fornøyd.
Årlig mottar «ikke eksisterende kunder» brev og postkort fra bilforhandlere. Alt går dessverre til papirgjenvinning. Trolig vil denne bilforhandleren fortsette med sine utsendelser til ikke eksisterende kunder – men bare til glede for posten og trykkeriet.
Kundebasen er navet i de fleste CRM-systemer. Å sørge for en oppdatert kundebase er lønnsomt og øker kvaliteten på kampanjene, og ikke minst gir riktigere responsberegninger /CPO-verdier.