Noen bilforhandlere har en merkevareutfordring….
Du kjøper deg ny bil og samtykker i at bilforhandleren kan sende deg informasjon (reklame og nyttig informasjon) på e-post. På mobilen ønsker du ikke å motta reklame, det kommer mer er enn nok i postkassen, på tv, i radioen og på nettet. Påminnelser om EU-kontroll og årlig service derimot er OK å få på mobilen.
Hva skjer så med e-postadressen jeg oppga? Nå kommer det jevnlig kampanjer fra importøren av bilmerket, og bilforhandlers kontaktinformasjon er ”flettet inn” som avsender.
Lojalitet til en lokal bilforhandler eller bilmerke?
Bilforhandler har gitt min e-postadresse videre til bilimportøren som benytter den i sine kampanjer. Nå er min e-postadresse i et CRM-system som skal ivareta kundeoppfølging og bygge lojalitet. Lojalitet til bilmerke eller til forhandleren – eller til begge deler?
Hvor ble det av min lokale bilforhandler? En liten logo, kanskje bare navnet på den lokale bilforhandleren og kontaktopplysningene er oppgitt i kampanjen. En standard kampanje som går til alle og enhver…. med strigla bilder av nye biler tatt i det store utland. Ikke mye nærhet til lokale forhold.
Et vanskelig valg
Kampen om kundene blir tøffere. Er det bilforhandleren eller importøren som skal «bearbeide» meg fremover? Mindre og mellomstore bilforhandlere har gjerne liten fokus på å bygge og styrke sin egen merkevare. Kanskje er de engang ikke oppmerksom på at de er en merkevare. Det mangler gjerne ressurser, system, tid og kompetanse. Da er det lett si ja til outsourcing. La andre ta seg av kundeoppfølging på dine kunder – men det har både fordeler og ulemper.
Et viktig spørsmål den lokale bilforhandler bør stille seg; Er importørens kampanjer som går til mine kunder med på å styrke min merkevare? Bidrar kampanjene også til å styrke min profil – eller er vi ”usynlig” med unntak av kontaktinformasjon? Hva er viktigst for kunden å huske, bilmerket eller hvor du skal handle din neste bil? Begge deler vil jeg tro.