En rekke blader og magasiner sliter med både bladsalget og annonsesalget i disse digitale tider. For å tiltrekke seg nye kjøpere er det fristende å benytte seg av e-postmarkedsføring. Det skal være effektivt og ikke minst billig. Kanskje er det billig – men er det bra for merkevaren? En e-postadresse har begrenset informasjon, og mulighetene for å segmentere er mildt sagt begrenset. Hvorfor velger Egmont/Norsk Ukeblad å sende tilbud til voksne menn med følgende budskap i tilbudet:
«Norsk Ukeblad er et særdeles inspirerende og positivt blad for voksne kvinner som setter pris på både fordypning og underholdning».
Og hvem er avsender? Liv og stil? (info@tipcontrol.com) Ingen opplysninger om hvor min e-postadresse er hentet fra, og ingen mulighet for å melde seg av. Dette er ikke markedsavdelingen i Egmont verdig. Hvorfor spamme istykker merkevaren?
Nyttige tips og råd om kjøp og bruk av e-postadresser finnes her